Wat bieden wij
Marktonderzoek document
Oke ik heb hier mijn marktonderzoek document ingepleurd. Alles staat op alfabetische volgorde. Helemaal onderaan staat correlatie en steekproef.
A)
B)
Wat is een benchmark?
Zijn de 3 grootste concurrenten.
Branche is een ander woord van markt.
Benchmarketing
E. Volkswagen strijdt met de merken Opel, Ford, Peugeot en Renault om het marktleiderschap (het hoogste marktaandeel). Daarom houdt de marktonderzoeker bij Pon nauwlettend in de gaten met welke aanbiedingen en acties deze merken komen.
Brancheonderzoek
Analyse van de stand van zaken en ontwikkelingen binnen een branche.
Dus bijvoorbeeld een organisatie wil weten of zij goede producten/diensten leveren.
Benchmarketing
Vergelijking van jouw bedrijf met de toonaangevende bedrijven in de branche.
Iedereen heeft een andere blackbox
5 belangrijke externe bronnen
Cbs
Kvk
Cpb
Banken
Gegevens van andere organisaties
Nieuwspagina's
Voorwaarden van brongebruik:
- Betrouwbaar
- Onafhankelijk
C)
Concurrentieanalyse
J. Om de prestaties van zijn dealers te optimaliseren, koopt Pon dit jaar een uitgebreid onderzoek in naar de kostenstructuur van autodealers. Hiervan is meegewerkt door slechts achttien Nederlandse merken.
Communicatieonderzoek
F. De nieuwe campagne van het merk Bentley moet ertoe leiden dat het aantal mensen dat het merk spontaan noemt, stijgt met 15%. Om dit te meten doet men een onderzoek voor en na de campagne.
Correlatie: verband. Oorzaak gevolg?
Ceteris Paribus: gelijkheid. Als alles gelijk blijft. Je kijkt alleen naar de cijfers, maar niet welke dag etc. Je kijkt naar 2 variabelen. Correlatie.
Cawi: computer assisted web interviewing: de vraag van een beoordeling van een webshop.
Je kan direct analyseren. Je kan heel veel mensen verkrijgen.
D)
Distributieonderzoek
A. Pon brengt in kaart hoe de dealers van ieder merk over Nederland verdeeld zijn en wat de omzet is per dealer. De uitkomsten geeft men weer door cirkels te plaatsen op een kaart.
Distributieonderzoek
Je gaat na welke afzetpunten jij gebruikt.
Deskresearch
Het heeft bekende informatie. Binnen de organisatie.
Deskresearch: Het heeft bekende informatie. Binnen de organisatie.
E)
Extrapoleren
Je kijkt naar het verleden en daaruit haal je een verwachting.
Enquête
Aantal vragen in enquête
- Filtervragen: Een vraag om ervoor te zorgen of je de juiste persoon voor je hebt.
- Clusteren: Hoofdvragen, belangrijke vragen. Bent u tevreden over onze winkel?
- Trechteren: je gaat dieper in je hoofdvraag.
- Vragen voor de statistiek: vragen om conclusies te trekken.Waar woon je? Wat is je leeftijd?
- Bias: sturende vragen. Vooroordeel. Vind je ook niet dat..?
- Routing: Ga verder naar vraag 15.
- Pilot-enquête: eerst testen voordat je het geeft.
Slechte vragen
- Suggestief (sturend)
- Dubbel
- Negatief
- Te breed geformuleerd
- Sociaal wenselijk
- Te moeilijk
F)
Fieldresearch
Onbekende informatie. Buiten de organisatie.
5 vormen van field research
Interne field research
Externe field research
Kwantitatief
Kwalitatief
Multi-client onderzoek
Fieldresearch: Onbekende informatie. Buiten de organisatie.
G)
H)
Haalbaarheidsonderzoek
H. De directeur van Pon krijgt het aanbod om ook het merk Lexus te gaan vertegenwoordigen in Nederland. Hij moet hiervoor wel een flinke investering doen. Eerst onderzoekt hij of de markt groot genoeg is en of hij voldoende winst kan maken.
I)
J)
K)
Wat is het verschil tussen een klantenonderzoek en een klanttevredenheidsonderzoek?
Bij een klanttevredenheidsonderzoek analyseer je de tevredenheid van een groep afnemers over de organisatie of een product. Bij klantonderzoek: wie is mijn klant?
Klanttevredenheidsonderzoek
D. Ieder jaar doet Pon een uitgebreid marktonderzoek onder alle dealers van het merk Volkswagen. Klanten geven cijfers voor de mate waarin zij tevreden zijn over de service en dienstverlening.
Analyse van koopgedrag
B. De marketingmanager laat in kaart brengen hoe Nederlandse klanten tot het besluit komen om een dure nieuwe Porsche of Bentley te kopen.
Wat is het verschil tussen kwalitatief marktonderzoek en kwantitatief marktonderzoek?
Bij kwalitatief marktonderzoek stel je persoonlijke vragen aan een beperkte groep. Bij kwantitatief gaat het om de statistieken.
Kwalitatief: diepgaande informatie.
Kwantitatief: cijfermatig inzicht.
Kwalitatief
Individuele interview: Diepte; gestructureerd, open of halfopen.
Discussies.
Kwantitatief
Enquête.
L)
Laboratoriumexperiment: kunstmatige omgeving. Smaaktest, reclamepretest en verpakkingsonderzoeken. Onderzoeker bepaald de w's.
M)
Wat is het Marshallplan?
Het Marshallplan was een materieel hulpplan, dat op initiatief van George C. Marshall drie jaar na de Tweede Wereldoorlog in werking trad.
De ERP was gericht op de economische opbouw van de landen in Europa die getroffen waren door de oorlog.
Wat is het marketingconcept?
De wensen van de klant staan centraal. Met het marketingconcept probeer je in de huid te kruipen van de klant. De klant is de baas van de markt.
Er vinden duizenden marktonderzoeken plaats. Er zijn 3 functies van marktonderzoeken:
- Informatief (zonder informatie kom je er niet) (gegevens verzamelen, juiste gegevens)
- Creatief (nieuwe ideeën en behoeften)
- Bewaking (dingen behaald?)
Je kijkt naar verschillende dingen:
- Benchmark zijn de 3 grootste concurrenten.
- Klanten
- Pareto laat zien in het onderzoek wie de belangrijkste klanten zijn.
- Prijs
- Klanttevredenheid
- Wie is mijn klant?
Wat wordt bedoeld met de bewakingsfunctie van marktonderzoek?
Of de doelstellingen zijn behaald.
Stappen van marktonderzoek
- Onderzoeksvraag.
- Wie is de doelgroep?
- De uitvoering.
- Conclusie.
- Mijn advies
Marktonderzoek moet anoniem blijven.
Marktanalyse
I. De rijksdienst voor het wegverkeer publiceert elk jaar cijfers over het aantal nieuwe en tweedehands verkochte auto's per merk. Deze worden bij Pon uitgebreid bestudeerd.
Marktonderzoek
Met het marktonderzoek bedoel je het systematisch en objectief zoeken naar en analyseren van gegevens die van belang zijn voor het vaststellen en oplossen van marketingproblemen.
Geef een voorbeeld waarom marktonderzoek belangrijk is voor de marketing?
Je moet eerst de markt onderzoeken om te weten wat er op het moment aan de hand is.
Geef voorbeelden van de soorten marktonderzoek:
Verkennend
Verklarend
Beschrijvend
Voorspellend
Marketing = Psychologie
Neuromarketing en blackbox. Marketeer wil die blackbox beïnvloeden
Eisen voor een goed marktonderzoek:
- Voldoende groot (omvang, meetbaar)
- Homogene populatie (dezelfde kwaliteit)
- Aselect (willekeurig)
- Representatief (goede afspiegeling van de populatie)
Marktonderzoekproces: de stappen om het marketingprobleem op te lossen.
- Probleemstelling
- Informatiebehoefte
- Beschikbaarheid informatie
- Verzamelwijze
- Onderzoeksmethode
- Verzamelen en verwerken
- Analyseren en interpreteren
- Rapporteren
- Feedback
Valide marktonderzoek:
- Voldoende groot (omvang, meetbaar)
- Homogene populatie (dezelfde kwaliteit)
- Aselect (willekeurig)
- Representatief (goede afspiegeling van de populatie)
N)
O)
Omnibus
Alle stukjes bij elkaar.
Of 7 boeken van harry potter of 1 groot boek van harry potter waar alle 7 boeken in staan.
Ongestructureerde interview: je maakt gebruik van een checklist met gespreksonderwerpen of open vragen. Interview dat alle kanten op kan gaan. Geen enquête.
P)
Wat is het productieconcept?
Het productieconcept gaat ervan uit dat de consument producten wil die betaalbaar en verkrijgbaar zijn. Je richt je op een zo goedkoop mogelijke productie en distributie. De eerste die dit concept in praktijk bracht, was Henry Ford.
Wat is het verschil tussen productie- en marketingconcept?
Bij een productieconcept bepaald de fabrikant wat er op de markt komt. Bij marketingconcept stel je de wensen en behoeften van de klanten centraal.
Wat bedacht Pareto? Geef een voorbeeld.
Pareto laat zien in het onderzoek wie de belangrijkste klanten zijn. 20% van de klanten, zorgt voor 80% van de omzet.
Productonderzoek
C. De fabrikant van Audi vraagt aan Pon of hij een dealer weet in een uithoek van het land, waar hij discreet de problemen rond 1 bepaald model kan testen.
Prijsonderzoek
G. In een onderzoek worden aan de consument vier varianten getoond van de Volkswagen Golf tegen steeds een verschillende prijs. Men wil weten welke vraagprijs haalbaar is voor de consument.
Pilotstudy: proef enquête. Kijken of de vragen goed gesteld zijn.
Q)
R)
S)
Wat is de sneeuwbalmethode?
Je vraagt een medewerker van de externe informatiebronnen om tips als de gegevens op de website niet genoeg opleveren.
Steekproef
Doelgroep = populatie
Steekproef: je kijkt naar een klein deel van je populatie
Valide = goed
Soorten steekproeven
- Volledig aselect (loterij via de computer)
- Systematisch (iedere 10e persoon van de lijst)
- Getrapt (je selecteert eerst een kader om de populatie te verkleinen)
- Gestratificeerd (de populatie in categorieën)
- Cluster (huis aan huis)
- Quota (selectie op basis van instructie. 5 mannen, 5 vrouwen)
- Gelegenheid (je selecteert op gemak)
- Sneeuwbal (respondenten zijn tussenpersonen.
Voor moeilijke onderzoeken)
Omvang: Betrouwbaarheid en respons
Steekproef uitrekenen
Systematische steekproef: de elementen van de populatie wordt in een willekeurige volgorde gezet. (Iedere 10e)
Quota steekproef: je verdeelt de populatie in subgroepen. (5 vrouwen, 5 mannen)
De wet van de grote getallen: hoe meer mensen er meedoen, hoe dichter bij je het gemiddelde zit.
T)
Trends
- Branche
- Plaats
- Groep
- Tijd(sgebonden)
Alle hypes willen een trends worden.
Micro 0-1 jaar (hype)
Midi 1-5 jaar
Maxi 5-10 jaar
Mega minimaal 10 jaar
Trendsetter uitvinder
Trendspotter hij ziet het idee als eerste
Trendwatcher hij maakt de trend waar
Trendvolger de doelgroep
U)
V)
Wat is het verband tussen Productie-, marketingconcept en het marshall plan?
Geld is het verband. Geld is macht dus de klant bepaald met geld wat zij kopen.
Verschil observatie en communicatie: Bij observatie kijk je. Bij communicatie gaat het om het zenden.
W)
X)
Y)
Z)
Correlatie

